• Suomi
  • English

Solutions for healthcare

Ravitsemusalan ammattilaisten palvelutarvetutkimus

Seuraavaksi esittelyssä ovat ravitsemusalan ammattilaisten palvelutarvetutkimuksen tulokset vuodelta 2018. Ravitsemusalan palvelutarvetutkimus toteutettiin viidettä kertaa ja siinä kartoitettiin alan ammattilaisten palvelutarpeiden lisäksi hyödyllisimpiä yhteistyökumppaneita ja -muotoja.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Apteekkien palvelutarvetutkimus 2018

Apteekkien palvelutarvetutkimuksen tulokset ovat nyt valmiit vuodelta 2018. Apteekkien palvelutarvetutkimus toteutettiin jo yhdettätoista kertaa ja siinä kartoitettiin esimerkiksi apteekkien tämänhetkisiä palvelutarpeita ja hyödyllisimpiä yhteistyömuotoja.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Hoitajien palvelutarvetutkimus 2018

Tässä julkaisussa tarkastellaan hoitajien palvelutarvetutkimuksen tuloksia kesältä 2018. Tutkimus kartoitti viime vuosien tapaan hoitajien ajankohtaisia palvelutarpeita ja näkemyksiä yritysten tarjoamaan yhteistyöhön.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Vuoden 2018 palvelutarvetutkimusten tulokset ovat täällä!

Success Clinic toteutti jälleen useita omarahoitteisia tutkimuksia kesän 2018 aikana. Kohderyhmiin kuuluivat viime vuosien tapaan lääkärit, hoitajat, apteekkihenkilökunta, eläinlääkärit, kuluttajat, laboratorioiden henkilökunta sekä ravitsemusalan ammattilaiset. Palvelutarvetutkimusten aiheena on perinteisesti ollut kohderyhmien yhteistyö alan yritysten kanssa sekä tämänhetkiset palvelutarpeet. Vastaajat antoivat myös näkemyksensä yhteistyöyritysten suoriutumisesta viimeisen vuoden aikana.

Seuraavina viikkoina julkaisemme jälleen palvelutarvetutkimuksista eri kohderyhmien tuloksia tiivistävät infograafit. Aloitamme lääkäreiden palvelutarvetutkimuksesta, joka on yksi suosituimpia omarahoitteisia tutkimuksiamme, sillä se tarjoaa kattavaa informaatiota markkinan tilanteesta usean eri erikoisalan näkökulmasta.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Digitaalinen media terveydenhuoltoalalla 2018

Tutkimme keväällä 2018 digitaalisten palveluiden käyttöä terveydenhuoltoalalla ja olemme tiivistäneet tärkeimmät tulokset oheiseen infograafiin. Digitaalisen median roolia käsiteltiin tutkimuksessa muun muassa lääkäreiden, hoitajien, apteekkihenkilökunnan, kuluttajien sekä kuntapäättäjien näkökulmasta.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

Takaisin edelliselle sivulle

Bisnoden luottoluokitus 2018

Success Clinic Oy on jälleen kerran saavuttanut Bisnoden korkeimman mahdollisen AAA-luottoluokituksen.

Takaisin edelliselle sivulle

Eläinlääkäreiden palvelutarvetutkimus 2017

Viimeisenä kesän 2017 aikana toteutetuista palvelutarvetutkimuksistamme julkaisemme nyt eläinlääkäreiden tulokset. Tutkimuksessa selvitettiin erityisesti erilaisten yhteistyömuotojen hyödyllisyyttä ja kiinnostavuutta eläinlääkäreiden näkökulmasta.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Ravitsemusalan ammattilaisten palvelutarvetutkimus 2017

Seuraavaksi julkaisemme ravitsemusalan ammattilaisten palvelutarvetutkimuksen tulokset kesältä 2017. Tutkimukseen vastasi yhteensä 163 ravitsemusterapeuttia, -asiantuntijaa ja -neuvojaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ravitsemusalan ammattilaisten yhteistyötarpeita.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Hoitajien palvelutarvetutkimus 2017

Hoitajien palvelutarvetutkimuksen tulokset ovat nyt valmiit kesältä 2017. Tutkimus kartoitti hoitajien ajankohtaisia palvelutarpeita ja näkemyksiä yritysten tarjoamaan yhteistyöhön.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Kuluttajien palvelutarvetutkimus 2017

Kesällä 2017 jälleen toteutetun kuluttajien palvelutarvetutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa terveydenhuoltoalan yritysten, tuotteiden ja potilasliittojen sekä yhdistysten tunnettuutta kuluttajapinnassa. Myös kuluttajien terveystuotteiden ostopaikkaprefrenssejä ja rahankäyttöä reseptivapaisiin tuotteisiin tutkittiin.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Apteekkien palvelutarvetutkimus 2017

Apteekkien palvelutarvetutkimuksen tulokset ovat nyt valmiit kesältä 2017. Apteekkien palvelutarvetutkimus toteutettiin jo kymmenettä kertaa ja siinä kartoitettiin esimerkiksi apteekkien tämänhetkisiä palvelutarpeita ja hyödyllisimpiä yhteistyömuotoja.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Kesän 2017 palvelutarvetutkimuksien tulokset

Success Clinic toteutti jälleen useita omarahoitteisia tutkimuksia kesällä 2017. Kohderyhmiin kuuluivat lääkärit, hoitajat, apteekkihenkilökunta, eläinlääkärit, kuluttajat, laboratorioiden henkilökunta sekä ravitsemusalan ammattilaiset. Tutkimusten aiheina oli kohderyhmien yhteistyö alan yritysten kanssa sekä tämänhetkiset palvelutarpeet. Vastaajat antoivat myös näkemyksensä yhteistyöyritysten suoriutumisesta viimeisen vuoden aikana.

Seuraavina viikkoina julkaisemme palvelutarvetutkimuksista eri kohderyhmien tuloksia tiivistävät infograafit. Ensimmäisenä vuorossa ovat lääkärit. Lääkäreiden palvelutarvetutkimus on yksi suosituimpia omarahoitteisia tutkimuksiamme, sillä se tarjoaa kattavaa informaatiota markkinan tilanteesta usean eri erikoisalan näkökulmasta.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Tutkimus: Terveydenhuollon ammattilaisten tiedonhaku murroksessa 2017

Toteutimme vuosittaisen tutkimuksen tietolähteiden käytöstä työssä sekä kartoitimme terveydenhuoltoalan digitalisoitumista.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

Takaisin edelliselle sivulle

Kuluttajien palvelutarvetutkimuksen tulokset kesältä 2016

Kuluttajien palvelutarvetutkimuksesta on nyt julkistettu infograafi. Tutkimus toteutettiin kesän 2016 aikana.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

Takaisin edelliselle sivulle

Apteekkien palvelutarvetutkimuksen tulokset kesältä 2016

Apteekkien palvelutarvetutkimuksesta on nyt julkistettu infograafi. Tutkimus toteutettiin kesällä 2016 jo yhdeksättä kertaa.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

Takaisin edelliselle sivulle

Kesän 2016 palvelutarvetutkimukset

Success Clinic toteutti jälleen useita omarahoitteisia tutkimuksia kesällä 2016. Kohderyhmiin kuuluivat lääkärit, hoitajat, apteekkihenkilökunta, eläinlääkärit, kuluttajat, laboratoriossa työskentelevät henkilöt sekä ravitsemusalan ammattilaiset. Tutkimusten aiheina oli kohderyhmien yhteistyö alan yritysten kanssa sekä tämänhetkiset palvelutarpeet.

Ohessa julkaisemme infograafin liittyen hoitajille toteutettuun palvelutarvetutkimukseen. Julkaisemme vastaavia tiivistelmiä myös muiden kohderyhmien tuloksista seuraavien viikkojen aikana.

Mikäli haluat lisää tietoa omarahoitteisista tutkimuksistamme, otathan yhteyttä meihin osoitteessa info@successclinic.fi tai soittamalla suoraan henkilökunnallemme!

 

Takaisin edelliselle sivulle

Avoimia työpaikkoja

 

Success Clinic etsii kokopäiväiseen työsuhteeseen kahta markkinatutkijaa vastaamaan pohjoismaiden kasvavaan rekisteri- ja kyselytutkimuksien kysyntään.

 

Tarkemmat kuvaukset tarjolla olevista tehtävistä löydät Rekrytallin nettisivuilta:

https://rekrytointitalli.tehoste.com/?action=open&id=187&fcid=1

 

Takaisin edelliselle sivulle

Kansainvälistyminen etenee

Success Clinic sai Tammikuussa Tekesiltä jo toisen rahoituksen. Hankkeella tuetaan pohjoismaisten rekistereiden kehittämistä.

Hanke antaa hyvän alustan asiakkaille viedä Suomen yhteistyön pohjoismaiselle tasolle. Mahdollisuuteen on ehtinyt tarttua jo useampi lääkeyritys ja palaute läpiviedyistä hankkeista on ollut hyvää.

 

Takaisin edelliselle sivulle

Syysuutisia

Biopankkiseminaari tammikuussa

Success Clinic järjestää tammikuussa 2016 Biopankkiseminaarin.
Seminaarissa on puhujina mm:
Sanna Lauslahti, kansanedustaja sekä Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen
Anu Jalanko, THL biopankin johtaja
Kimmo Pitkänen, Helsingin Biopankin johtaja
Petri Lehto, MSD yhteiskuntasuhdejohtaja

 

Tekes-yhteistyö ja kansainvälistyminen

Success Clinic on saanut teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskukselta kesällä 2015 tukirahan terveydenhuollon rekisterianalyysien kehittämiseen. Projektin myötä tuotevalikoimamme monipuolistuu ja käyttöömme tulee uusia tiedonjakelukanavia. Ensimmäiset tulokset saamme valmiiksi jo tämän syksyn aikana.

Kehitysprojektin osana olemme kartoittaneet kansainvälisiä yhteistyötahoja ja tulevaisuudessa tietolähteemme laajenevat pohjoismaisiin viranomaisaineistoihin.

Mikäli haluatte yrityksenne mukaan pohjoismaisiin pilottihankkeisiin ilmoittautuminen tapahtuu Mika Teikarin kautta +358 (0)40 521 3789, mika.teikari@successclinic.fi

Takaisin edelliselle sivulle

Vuoden 2015 palvelutarvetutkimukset ovat valmistuneet

Elokuussa valmistuivat vuotuiset palvelutarvetutkimuksemme terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Tutkimuksemme kattavat seitsemän kohderyhmää; lääkärit, hoitajat, apteekkihenkilökunta, kuluttajat, ravitsemusalan ammattilaiset, eläinlääkärit ja laboratoriot. Tutkimuksissa selvitettiin viime vuosien lailla mm. yhteistyömuotojen kiinnostavuutta, yhteistyökumppanin valitaan vaikuttavia tekijöitä ja verkossa tapahtuvien palvelumuotojen kiinnostavuutta. Tänä vuonna tutkimme ensimmäistä kertaa yhteistyöyritysten suositteluhalukkuutta nettosuositteluindeksin kautta.

Lääkäreitä osallistui palvelutarvetutkimukseen lähes jokaiselta erikoisalalta. Yritysten tarjoamat koulutukset sekä kongressit ja symposiumit säilyttivät asemansa hyödyllisimpinä yhteistyömuotoina. Yhteistyöyrityksen valintaan eniten vaikuttavat aktiviteetit olivat viime vuoden tapaan esittelyt, sekä ryhmälle että henkilökohtaisesti. Noin kolmasosa vastaajista oli osallistunut viimeisen vuoden aikana verkossa tapahtuviin koulutuksiin, jotka koettiin myös kiinnostavimmiksi verkossa tapahtuvista palvelumuodoista. Ensimmäistä kertaa tutkimme myös yhteistyöyritysten suositteluhalukkuutta lääkäreiden keskuudessa nettosuositteluindeksin kautta.

Hoitajat kokevat edellisvuosien lailla työnsä kannalta hyödyllisimmiksi oppaat ja esitteet sekä näytteet. Yhteistyökumppanin valintaan ovat vaikuttaneet eniten henkilökohtaiset tapaamiset edustajan kanssa, paikalliset koulutukset ja tuote-esittelyt ryhmille. Yhteistyön aihepiiri on useimmiten diabetes.

Apteekkihenkilökunnan mielestä mieluisimpia tiedonhakukanavia olivat koulutukset ja tapaamiset yrityksen/tuotteen edustajan kanssa. Hyödyllisimpinä yhteistyömuotoina pidettiin edellisvuosien lailla työpaikalla järjestettyjä koulutuksia, tuote-esittelyjä ja näytteitä. Yli 80 % kaikista vastaajista oli osallistunut viimeisen vuoden aikana verkossa tapahtuviin koulutuksiin. Parhaan yhteistyökumppanin valintaan vaikuttivat jälleen yrityksen tuotevalikoima ja yrityksen tuotteiden saatavuus sekä näiden rinnalla myös edustajan ammattitaito.

Eläinlääkärit arvioivat hyödyllisimmäksi yhteistyömuodoksi edustajien järjestämät ryhmätapaamiset. Kolmasosa vastaajista oli osallistunut viimeisen vuoden aikana verkossa järjestettäviin koulutuksiin. Parhaan markkinoijan valintaan vaikutti eniten edellisvuoden lailla henkilökohtainen tuote-esittely.

Laboratoriohenkilökunnalle hyödyllisimmät yhteistyömuodot olivat viime vuoden tapaan huolto- ja tekninen tuki sekä toimipaikalla järjestettävät ja kansalliset koulutukset. Yhteistyöyrityksen valintaan vaikuttivat eniten esittelyt, niin ryhmälle kuin henkilökohtaisesti. Tulevaisuuden kehittämiskohteista laboratorioissa vastaajat mainitsivat esimerkiksi tietojärjestelmät ja niiden yhteensovittamisen sekä laboratorioasiantuntijoiden tuomisen tiiviimmäksi osaksi hoitotyötä.

Ravitsemusalan ammattilaisten mielestä hyödyllisin yhteistyömuoto olivat esitteet ja oppaat oman työn tueksi. Myös näytteet yleisesti sekä potilaille tai asiakkaille tarkoitetut esitteet ja oppaat koettiin hyödylliseksi. Verkkokoulutukset koettiin kiinnostavimmiksi verkossa tapahtuvaksi palvelumuodoksi mutta koulutuksiin oli viimeisen vuoden aikana osallistunut vasta viidennes vastaajista. Yhteistyöyrityksen valintaan vaikutti eniten henkilökohtainen tapaaminen edustajan kanssa.

Kuluttajatutkimus osoitti että kuluttajat käyttivät viime vuoden aikana eniten rahaa reseptivapaista terveystuotteista vitamiineihin sekä tabletti-, pore- ja jauhemuotoisiin särky- ja kuumelääkkeisiin. Yksityisiä lääkäripalveluita käytti yli puolet vastaajista. Palveluita käytetään koska ajan saa nopeasti eikä lääkärille pääsyä tarvitse jonottaa.

Takaisin edelliselle sivulle

Henkilöstöuutisia

 

Success Clinicin tiimi kasvoi jälleen, kun joukkoomme liittyi uutena tutkimuspäällikkönä Mikko Niemi. Mikko on myynnin ammattilainen ja hänellä on yli 10 vuoden kokemus lääkealan tietopalveluista.

Takaisin edelliselle sivulle

Uutta tietoa terveydenhuollon ammattilaisten median ja sähköisten palveluiden käytöstä

Alkukesästä 2015 teimme omarahoitteisen tutkimuksen, jonka tarkoituksena oli kartoittaa terveydenhuollon ammattilaisten sähköisten palveluiden ja medioiden käyttöä nimenomaan ammatillisesta näkökulmasta. Kohderyhminä tässä tutkimuksessa olivat apteekkien henkilökunta, lääkärit sekä hoitajat.

Selvityksen kohteena olivat varsinkin seuraavat kysymykset; mitä medioita ja sähköisiä palveluita vastaajat käyttävät, minkälaista tietoa näistä medioista etsitään sekä kuinka usein palveluita tai medioita käytetään ja seurataan. Tutkimuksen lopussa kartoitettiin myös sosiaalisten medioiden käyttöä työssä ja työn tukena.

Jos haluat kuulla lisää näistä mielenkiintoisista tutkimustuloksista, laita sähköpostia osoitteeseen info@successclinic.fi tai suoraan omalle yhteyshenkilöllesi (etunimi.sukunimi@successclinic.fi). Tulemme mielellämme esittelemään Sinulle tuloksia!

Takaisin edelliselle sivulle

Bisnoden luottoluokitus

Success Clinic Oy on jälleen kerran saavuttanut Bisnoden korkeimman mahdollisen AAA-luottoluokituksen.

 

Gold-AAA-logo-2015-FI

Takaisin edelliselle sivulle

Avoin työpaikka

Etsimme kokopäiväiseen työsuhteeseen markkinatutkijaa kehittymään terveydenhuoltoalan myynnin ja markkinoinnin huippuosaajaksi. Tarjoamme loistavat tulevaisuuden mahdollisuudet tutkijan, konsultin tai myynti- ja markkinointialan uraa suunnitteleville.

Työtehtäviin kuuluvat toimistotyöt, mm. aineistojen analysointi, tulosesitysten rakentaminen, puhtaaksi lukeminen ja kääntäminen. Pääset myös osallistumaan markkinatutkimusten, asiakaskoulutusten ja konsultointiprojektien toteuttamiseen kykyjesi mukaan. Työsuhteen alussa sinut perehdytetään alan tehtäviin ja yrityksen toimintatapoihin.

Koetko olevasi oikea henkilö tehtävään?

Lisätietoja ja haku osoitteessa: https://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/markkinatutkija/834291

Mikäli tunnet jonkun, joka voisi sopia meille, ilmoita siitä meille ja jaa linkki tuttavallesi. Palkitsemme myös rekrytointiin johtaneen vinkin!

Takaisin edelliselle sivulle

Terveydenhuoltoalan markkinatutkimustarpeet 2014

Loppusyksystä 2014 teimme jälleen kerran omarahoitteisen tutkimuksen, jolla tutkimme terveydenhuoltoalalla toimivien yritysten markkinatutkimustarpeita. Tutkimuksessa selvitettiin mm. valintakriteereitä ja yritysten omia suunnitelmia markkinatutkimuksista.

Tärkeimpinä valintakriteereinä yhteistyökumppania valittaessa pidettiin tutkimuksen laatua. Myös yhteistyökumppanin toimialaosaamista ja tutkimusten räätälöitävyyttä pidettiin suuressa arvossa tänäkin vuonna.

Jos haluat kuulla näistä tuloksista tarkemmin, laita sähköpostia osoitteeseen info@successclinic.fi tai suoraan omalle yhteyshenkilöllesi (sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@successclinic.fi) ja tulemme esittelemään tuloksia Sinulle!

Takaisin edelliselle sivulle

Vuoden 2014 palvelututkimukset ovat valmistuneet

Elokuussa valmistuivat vuotuiset palvelututkimukset lääkäreille, hoitajille, apteekeille, laboratorioille, eläinlääkäreille ja kuluttajille. Lisäksi tutkimus tehtiin nyt ensimmäistä kertaa myös ravitsemusalalle. Tutkimuksissa selvitetään mm. yhteistyömuotojen koettua hyödyllisyyttä sekä markkinointikanavien tehokkuutta.

Lääkärit arvioivat edelleen yritysten tarjoamat koulutukset sekä kongressit ja symposiumit hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoksi. Ryhmille järjestettävät tuote-esittelyt sen sijaan nousivat ensimmäistä kertaa henkilökohtaisten tuote-esittelyjen ohi vaikuttavimpana markkinointikanavana.

Hoitajat kokevat hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi esitteet ja oppaat, paikalliset koulutukset sekä näytteet. Parhaan yhteistyökumppanin valintaan vaikuttaa edelleen eniten henkilökohtaiset tapaamiset. Paikallinen koulutus taas oli viime vuoden jälkeen noussut jälleen toiseksi tärkeimmäksi valintakriteeriksi ryhmille järjestettävien tuote-esittelyjen ohi.

Apteekkihenkilökunnan keskuudessa työpaikoilla tapahtuva koulutus koettiin edelleen tärkeimmäksi yhteistyömuodoksi, tuote-esittelyjen ja näytteiden edellä. Yhteistyökumppanin valintaan vaikuttavat eniten yrityksen tuotevalikoima ja tuotteiden saatavuus.

Laboratoriohenkilökunnalle hyödyllisimmät yhteismuodot olivat edelleen huolto- ja tekninen tuki sekä toimipaikalla ja kansallisesti järjestettävät koulutukset. Yhteistyöyrityksen valintaan vaikuttavat eniten henkilökohtaiset tuote-esittelyt sekä huolto- ja tukipalvelut.

Eläinlääkärit arvioivat hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi yritysten järjestämät kongressit ja symposiumit sekä yritysten tarjoamat koulutukset. Eniten yhteistyökumppanin valintaan vaikuttivat selkeästi henkilökohtaiset tuote-esittelyt.

Ravitsemusalan ammattilaisten keskuudessa tärkeimmiksi palveluiksi ja yhteistyömuodoiksi nousivat näytteet sekä oman työn tueksi ja asiakkaille tarkoitetut esitteet ja oppaat. Yhteistyöyritysten valintaan vaikuttivat eniten henkilökohtaiset tapaamiset edustajan kanssa sekä internet-sivut.

Kuluttajatutkimuksesta kävi ilmi, että viimeisen vuoden aikana kuluttajat olivat reseptivapaista terveystuotteista käyttäneet eniten rahaa vitamiinivalmisteisiin sekä tabletti-, pore- ja jauhemuotoisiin särky- ja kuumelääkkeisiin.

Personoidusta lääketieteestä tehty kysely osoitti, etteivät suomalaiset lääkärit vielä juurikaan käytä geenitestejä lääkevalinnoissaan. Personoidun lääketieteen odotetaan kuitenkin tulevaisuudessa korostavan diagnostiikan roolia potilaiden hoidossa. Personoidun lääketieteen kustannusvaikutusten arviointi jakoi selvästi lääkärien mielipiteitä. Vaikka enemmistö vastaajista odotti kustannusten laskevan, oli myös kustannusten kasvua ennustavien lääkärien määrä merkittävä.

Takaisin edelliselle sivulle

Yhteistyötutkimus kuntavaikuttajille potilaan hoitoon sitoutumisesta

Helmikuussa toteutimme yhteistyötutkimuksen kuntavaikuttajille. Tutkimus käsitteli potilaan hoitoon sitoutumista terveydenhuollon näkökulmasta. Kuntavaikuttajilta kysyttiin potilaan hoitoon sitoutumisen merkityksestä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista, sekä arvioita kuntansa nykyisestä tilanteesta hoitoon sitoutumisen näkökulmasta.

 

Tutkimuksen perusteella kuntavaikuttajat pitävät hoitoon sitoutumista erittäin merkittävänä tekijänä terveydenhuollon kannalta, mutta suurin osa ei silti tiennyt, miten hoitoon sitoutumista kunnassa mitataan tai millaisia hankkeita on meneillä hoitoon sitoutumisen tukemiseksi. Tärkeimpinä tulevaisuuden investointeina kuntavaikuttajat pitivät ohjelmistojen yhtenäistämistä kansallisella tasolla sekä potilastietojärjestelmän uudistamista, joiden  uskottiin tuovan investointeja suurempia hyötyjä kunnan terveydenhuoltoon tulevien vuosien aikana.

Takaisin edelliselle sivulle

Farmasian Päivät 2013

Joulukuussa valmistui jälleen tutkimus, jossa selvitettiin farmasistien näkemyksiä Farmasian Päivät 2013 –tapahtumasta. Kyselyyn vastasi 601 Farmasian Päiville osallistunutta henkilöä. Selvitimme myös mieleen jääneitä näytteilleasettajia ja tuotteita sekä syitä, miksi nämä olivat jääneet mieleen.

 

Kaikkein parhaiten tapahtuman vierailijoille jäivät mieleen näytteilleasettajat, jotka erottuivat joukosta esimerkiksi erilaisten asujen tai vetonaulojen ansiosta. Erityisesti aktiviteetit vetivät näyttelyvieraita puoleensa, mutta myös esittelijöiden aktiivisuutta ja asiantuntevuutta arvostettiin. Tuotteet painuivat mieleen puolestaan ajankohtaisuuden ja esille asettelun vuoksi.

Takaisin edelliselle sivulle

Terveydenhuoltoalan yritysten markkinatutkimustarpeet

Loppusyksystä 2013 toteutimme tutkimuksen, jossa selvitettiin terveydenhuoltoalan yritysten markkinatutkimustarpeita. Samalla tutkimme valintakriteereitä lääkealan markkinatutkimuskumppanille sekä markkinatutkimusten roolia ja hyötyä työn kannalta.

Markkinatutkimusten laatuun ja hyötyyn vaikuttavat eniten mahdollisuus räätälöidä kysely omien tarpeiden mukaan, tuotteen valintaperusteiden selvittäminen sekä tulosten hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa. Tutkimuskumppanin valintaan taas vaikuttavat eniten tutkimusten laatu, toimialaosaaminen ja ammattitaitoinen kenttätyö.

Takaisin edelliselle sivulle

Tutkimus lääkäreiden rekrytointimarkkinoista

Syksyn aikana tutkimme lääkäreiden rekrytointimarkkinoita. Kyselyyn kutsutuilta lääkäreiltä kartoitettiin kiinnostusta työpaikan vaihtamiseen sekä halukkuutta työskennellä eri tehtävissä. Lisäksi selvitettiin mielekkään työmatkan kestoa ja parhaita työnhakukanavia. Vastaajia kyselyssä oli yhteensä 1055.

Puolet kyselyyn vastanneista lääkäreistä olisi kiinnostuneita vaihtamaan työpaikkaa. Kiinnostavimpana työpaikkana pidettiin erikoissairaanhoitoa ja positiona erikoislääkärin virkaa. Mieluisin kanava avoimien työpaikkojen esittelyyn olisi lääkäreille suunnatut lehdet.

Takaisin edelliselle sivulle

Vuoden 2013 palvelutarvetutkimukset ovat valmistuneet

Elokuussa valmistuivat jokavuotiset palvelutarvetutkimukset lääkäreille, apteekeille, hoitajille sekä kuluttajille. Toteutimme palvelutarvetutkimuksen nyt myös ensi kertaa laboratorioille. Tutkimuksissa on selvitetty mm mitä kanavia pitkin tietoa tuotteista halutaan saada ja mitä pidetään hyvänä markkinointina.

Hoitajat kokevat edelleen kaikista hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi esitteet ja oppaat sekä yritysten järjestämät paikalliset koulutukset. Parasta yhteistyökumppania valittaessa oli kriteerien kärkikolmikossa tapahtunut muutos: ryhmille järjestettävät tuote-esittelyt ovat kirineet toiseksi tärkeimmäksi kriteeriksi, paikallisten koulutusten ohi.

Lääkärit puolestaan arvostavat eniten yritysten tarjoamia koulutuksia sekä kongresseja ja symposiumeja. Parasta markkinoijaa valittaessa lääkärit kokivat tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi edelleen henkilökohtaiset tuote-esittelyt.

Apteekkihenkilökunta arvostaa yhteistyössä eniten heidän työpaikoillaan järjestettäviä koulutuksia.  Parhaimman yhteistyökumppanin valinnassa eniten vaikuttaa yrityksen tuotevalikoima.

Laboratorioiden henkilökunnalle tärkein yhteistyömuoto on huolto- ja tekninen tuki sekä kansalliset ja toimipaikalla järjestettävät koulutukset. Aktiivisimmin he osallistuvat työpaikalla järjestettäviin henkilökohtaisiin tuote-esittelyihin. Parhaan markkinoijan valintaan myös laboratorioissa vaikuttaa eniten henkilökohtaiset esittelyt.

Kuluttajatutkimuksesta puolestaan ilmeni, että kuluttajat ovat viimeisen vuoden aikana vähentäneet merkittävästi reseptivapaiden tabletti-, pore- ja jauhemuotoisten särky- ja kuumelääkkeiden ostamista. Sen sijaan erilaiset vitamiinivalmisteet ovat kasvattaneet suosiotaan.

Takaisin edelliselle sivulle

Lääkäreiden tunnetilatutkimus

Toukokuussa tutkimme lääkäreiden päätöksentekoprosessia sekä siihen liittyviä tunteita. Kyselyyn vastasi yhteensä 993 lääkäriä. Kyselyssä kartoitettiin hoidon valinnan sekä tuote-esittelyiden herättämiä positiivisia ja negatiivisia tunteita.

Tutkimuksessa selvisi, että hoidon valinta herättää lääkäreissä vain harvoin pelkästään positiivisia tuntemuksia ja melkein puolissa tapauksista pelkästään negatiivisia tunteita.  Suurin syy negatiivisten tunteiden heräämiseen on potilaan suhtautuminen hoitoon. Yleisimpiä tunteita, joita lääkäreillä herää tuttua lääkettä/hoitoa määrätessä, ovat luottamus ja hyväksyntä.

Lääkäreille järjestetyissä tuote-esittelyissä päällimmäisiä tuntemuksia ovat uteliaisuus, luottamus tai hyväksyntä sekä ilo tai positiivinen yllättyneisyys.

Takaisin edelliselle sivulle

Eläinlääkärien palvelutarpeet

Helmikuussa 2013 valmistui tutkimus eläinlääkärien palvelutarpeesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä medioita eläinlääkärit seuraavat ja mitä tietoa he hakevat näistä medioista. Samalla kartoitettiin myös eläinlääkärien palvelutarpeita ja erilaisten aktiviteettien vaikutuksia eläinlääkärien valintoihin. Kyselyyn vastasi yhteensä 116 eläinlääkäriä.

Hyödyllisimmäksi yhteistyömuodoksi vastaajien keskuudessa koettiin terveydenhuollon tuotteita ja lääkkeitä tarjoavien yhtiöiden tarjoamat kongressit ja symposiumit. Vastaajien mielestä parhaiten eläinten hoitoon tarkoitettuja tuotteitaan markkinoivat Orion, Pfizer ja Vetcare.

Takaisin edelliselle sivulle

Tutkimus biosimilaarien käytöstä

Tammikuussa valmistui kvalitatiivinen tutkimus biosimilaareista. Tarkoituksena oli selvittää biologisia lääkkeitä käyttävien näkemyksiä biosimilaareista, kartoittaa aiheen tunnettuutta sekä ennakko-odotuksia biosimilaareihin liittyen. Biosimilaarien tuntemuksen taso vaihteli hieman vastaajien välillä eikä suuria ennakko-odotuksia ollut, mutta biosimilaareja odotettiin kuitenkin jo markkinoille.

Takaisin edelliselle sivulle

Farmasian Päivät 2012

Joulukuussa selvitimme farmasistien tyytyväisyyttä Farmasian Päivät 2012 –tapahtumaan. Otimme myös selvää siitä, minkä takia tapahtumaan osallistuminen ei ollut houkutellut.

Kokonaisuudessaan kävijät olivat tyytyväisiä Farmasian Päiviin ja yleisarvosana tapahtumalle oli kouluarvosana-asteikolla 8,6. Pääasialliset syyt osallistumatta jättämiselle olivat, että siihen ei oltu tarjottu mahdollisuutta ja ajan puute.

Keskeisimmät syyt, joiden takia näytteilleasettajat jäivät mieleen, olivat esittelijät tai iso osasto. Tuotteet jäivät parhaiten mieleen, mikäli ne olivat kiinnostavia uutuuksia tai niistä sai näytteen mukaan.  Myös hyvä esittely lisäsi mieleenpainuvuutta.

Takaisin edelliselle sivulle

Tutkimus terveydenhuollon arvoista ja tulevaisuudesta

Lokakuussa valmistui omarahoitteinen tutkimuksemme suomalaisen terveydenhuollon arvoista ja tulevaisuudesta. Tutkimuksessa kartoitettiin mm terveydenhuollon resursseja, hoidon prioriteettiryhmiä ja suhtautumista sote-uudistukseen. Vertailuryhminä toimivat lääkärit, hoitajat, farmasistit, kuluttajat, kuntavaaliehdokkaat ja virkamiehet.

Tutkimuksissa selvisi, että terveydenhuollon jonotusaikoja pidetään liian pitkinä kautta linjan. Tästä huolimatta lääkärit, kuntavaaliehdokkaat ja virkamiehet kokevat, että sairaaloiden toimintaan käytetään riittävästi rahaa.

Vastaajat kokivat tärkeäksi, että terveydenhuolto olisi tasa-arvoista kaikkien väestöryhmien kesken, vaikka lääkärit ja virkamiehet kokevat, että tasa-arvo ei tällä hetkellä toteudukaan. Tutkimuksessa selvisi myös, että kuluttajat kokevat lääkäreiden toimipaikalla ja ammattitaidolla sekä asiakasystävällisyydellä olevan yhteys. Kuluttajat kokivat yksityisillä lääkäriasemille työskentelevät lääkärit ammattitaitoisemmiksi, kun taas kuntavaaliehdokkaat, virkamiehet ja lääkärit itse arvostavat terveyskeskuslääkäreitä enemmän. Eniten sote-uudistuksesta ovat innoissaan virkamiehet, muut vastaajaryhmät suhtautuvat uudistukseen penseämmin

Takaisin edelliselle sivulle

Vuoden 2012 palvelutarvetutkimukset ovat valmistuneet

Elokuussa valmistuivat omarahoitteiset tutkimuksemme lääkäreiden, hoitajien ja apteekkien palvelutarpeista sekä tutkimuksemme lääkeyhtiöiden tunnettuudesta.

Takaisin edelliselle sivulle

Kuluttajatutkimus terveystiedon etsimisestä

Maaliskuussa valmistui syvähaastattelututkimus kuluttajille terveystiedon etsimisestä verkosta. Haastattelemalla viittä kuluttajaa kartoitettiin, mistä kuluttajat hakevat terveystietoa, millä hakusanoilla tietoa etsitään eri aiheista ja mitkä sivustot korostuvat tietolähteinä. Haastatteluissa esitettiin kolme hypoteettista terveyteen liittyvää tapausta, joiden perusteella haastateltavat arvioivat, miten he toimisivat kyseisissä tilanteissa. Hypoteettisina tilanteina tutkittiin tyypin 2 diabetestä, keuhkosyöpää, masennusta, MS-tautia ja osteoporoosia.

Luotettavimpina lähteinä pidettiin riippumattomien tahojen ylläpitämiä sivuja. Lääkeyritysten ylläpitämiä sivuja ei pidetty yhtä luotettavina.

Takaisin edelliselle sivulle

Terveydenhuollon arvot ja tulevaisuus

Lokakuussa valmistui omarahoitteinen tutkimuksemme suomalaisen terveydenhuollon arvoista ja tulevaisuudesta. Tutkimuksessa kartoitettiin mm. terveydenhuollon resursseja, hoidon prioriteettiryhmiä ja suhtautumista sote-uudistukseen. Vertailuryhminä toimivat lääkärit, hoitajat, farmasistit, kuluttajat, kuntavaaliehdokkaat ja virkamiehet.

Tutkimuksissa selvisi, että terveydenhuollon jonotusaikoja pidetään liian pitkinä kautta linjan. Tästä huolimatta lääkärit, kuntavaaliehdokkaat ja virkamiehet kokevat, että sairaaloiden toimintaan käytetään riittävästi rahaa.

Vastaajat kokivat tärkeäksi, että terveydenhuolto on tasa-arvoista kaikkien väestöryhmien kesken, vaikka lääkärit ja virkamiehet kokevat, että tasa-arvo ei tällä hetkellä toteudukaan. Tutkimuksessa selvisi myös, että kuluttajat kokevat lääkäreiden toimipaikalla ja ammattitaidolla sekä asiakasystävällisyydellä olevan yhteys. Kuluttajat kokivat yksityisillä lääkäriasemille työskentelevät lääkärit ammattitaitoisemmiksi, kun taas kuntavaaliehdokkaat, virkamiehet ja lääkärit itse arvostavat terveyskeskuslääkäreitä enemmän. Eniten sote-uudistuksesta ovat innoissaan virkamiehet, muut vastaajaryhmät suhtautuvat uudistukseen penseämmin.

Lokakuussa myös tiimimme sai täydennystä, kun KM Maria Alanko aloitti markkinatutkija-traineena.

Takaisin edelliselle sivulle

Soliditetin luottoluokitus

Success Clinic Oy on saavuttanut Soliditetin korkeimman mahdollisen AAA-luottoluokituksen.

Takaisin edelliselle sivulle

Medioiden hyödyllisyys

Vuoden alussa saimme valmiiksi omarahoitteisen tutkimuksen lääkäreille suunnattujen medioiden hyödyllisyydestä.

Takaisin edelliselle sivulle

Apteekkien palvelutarpeet 2011

Jouluksi valmistui omarahoitteinen tutkimuksemme apteekkien palvelutarpeista.

Takaisin edelliselle sivulle

Hoitajien palvelutarpeet 2011

Toteutimme omarahoitteisen hoitajien palvelutarvetutkimuksen.

Takaisin edelliselle sivulle

Lääkepolitiikka

Elokuussa valmistui myös omarahoitteinen lääkepolitiikan vaikuttajatutkimus, johon osallistui kunnanvaltuutettuja, virkamiehiä ja kansanedustajia.

Takaisin edelliselle sivulle

Lääkäreiden palvelutarpeet 2011

Heinäkuussa Success Clinic toteutti omarahoitteisen lääkärien palvelutarvetutkimuksen.

Takaisin edelliselle sivulle

Sähköiset palvelut

Toukokuussa valmistui omarahoitteinen tutkimuksemme sähköisistä palveluista. Tutkimukseen osallistui kuluttajia, lääkäreitä ja farmaseutteja.

Takaisin edelliselle sivulle

Kevään uutta tutkimustietoa

Helmikuussa valmistui kaksi tärkeää omarahoitteista tutkimusta: kuluttajille suunnattu adherenssitutkimus sekä lääkäreille suunnattu kysely lääkäripäivistä.

Takaisin edelliselle sivulle

Farmasian Päivät 2010

Joulukuussa valmistui omarahoitteinen kyselymme farmasian päivistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää farmasistien näkemyksiä Farmasian Päivät 2010 -tapahtumasta.

Takaisin edelliselle sivulle

Lisää omarahoitteista tutkimustietoa

Marraskuussa Success Clinic toteutti omarahoitteisen tutkimuksen lääkealan valmennuksista, mihin vastasi yhteensä 60 lääkealan vaikuttajaa syys-marraskuun aikana.

Takaisin edelliselle sivulle

Henkilöstö kasvaa

Lokakuussa Success Clinic kasvoi jälleen, kun tiimiimme liittyi markkinatutkija-traineena aloittava KTM Elisa Tiilimäki.

Takaisin edelliselle sivulle